instrument
uit het cultuurduister
AFRIKA
Hieronder: verder gaan naar
zoemhoutreplica’s uit
Amazone Australië Europa Nieuwste
aanwas Melanesië Noord-Amerika Oceanië
Terug naar
beginpagina zoemhouten
▼
|
CAMEROUN /
GABON
naar een voorbeeld van traditioneel
zoemhout van de Mpangwé-stam, grensgebied
Cameroun met Gabon Phons Bakx, mei 2009
– serienummer 021 verf: éénzijdig
beschilderd met acryl / waterverf
houtsoort: walnoot - extra: ingesneden lijnen Edschibongo staat te boek als een
malafide woudgeest, met name een die kinderen opvreet. Mannen en ingewijde
jongens gebruikten het zoemhout dan ook als een kinderschrik. Vaak werd de
aanwezige klank nog aangevuld met verhalen die de kinderen van hun moeder te
horen kregen over de gevreesde kindervreter ‘Edschibongo’.
|
▼
tijdvak: Negadeh III (± 3300 v.C.),
houtsoort: walnoot -
koord: gerode zijde opmerking:
de overal aanwezige
rode zig-zag staat voor een motief waaruit de Het origineel is niét echt met
zekerheid tot zoemobject te benoemen, maar de bekende organoloog voor
Oud-Egyptische muziekinstrumenten, Hans Hickmann, voor de hand liggend. |
|
|||
|
|
▼ |
|
|
|
|
NEDER-EGYPTE
(draaihout) naar voorbeeld van een hedendaags,
traditioneel zoemhout uit de stad Zagazig,
foto: Izz van Elk het zoemhout geeft bij draaiing een
licht fluitend geluid vanwege de open gaten
|
|
|
|
|
▼ |
|
|
|
WEST-AFRIKA
|
|
|
|
|
|
▼ |
|
|
|
|
PhB –
november/december 2009 – houtsoort: afzelia – techniek: uitsnijden, bijenwas
opvulling, acryl/waterverf; koord: gevlochten raffia - afmeting: 27,3 x Het origineel van dit zoemhout belichaamde
de godheid Tembwe. Op deze zijde (ook wel nachtzijde genoemd) is de kameleon Kembe in zwart-blauw geblakerd hout uitgesneden
met onder hem een “vaagschijnende” maansikkel naast zijn staart. Kembe symboliseert voor de Bwamè-leden
de doorlopende metamorfoses van het organische leven. |
|
|
▼
MALI, WEST-AFRIKA etnografische replica
PhB – december 2009, houtsoort: makoré tweezijdig beschilderd
met transparant rode acrylverf-
afmeting: 25,7 x De diverse Dogon-stammen van Mali gebruiken
het zoemhout nog steeds op verschillende manieren (en onder verschillende
namen) en dient bij hun complexe rituelen en ceremoniële dansen. Eén daarvan
wordt toegepast ter beëindiging van een rouwperiode na een begrafenis. Er bestaat
hiervan nog een indrukwekkende etnomusicologische audio-veldopname. Het
zoemhout verklankt de stem van Dama, een stem uit een andere (parallelle)
wereld, die ooit als allereerste Dogon-voorouder ook voor het eerst met de
dood is geconfonteerd. Op de geluidsopname hoort men temidden van de stilte
van het dorp alleen nog maar het aantal blaffende honden toenemen, geschrokken
van het zoemhoutgeluid maar kennelijk daar ook bang voor. Een ritualist
slingert bij het vallen van de avond het zoemhout, dat tevens het signaal
inhoudt voor een groep gemaskerde mannen een optocht door het dorp te beginnen.
Vrouwen en kinderen verdwijnen onmiddellijk in de huizen, want ze mogen de
gemaskerden niet voorbij zien komen. Als het toelaat, speelt het schijnsel
van de maan een rol mee in de enscenering van de zoemhoutdraaier, die
zolang hij kan zal draaien die avond, en daarbij stapvoets een rondgang door
het dorp maakt. De stem van Dama (het zoemgeluid) wordt ook wel uitgelegd als
de eerste openbaring van het “woord” gericht aan de mensheid. |
|
|
▼ |
|
etnografische replica
PhB –
december 2009, houtsoort: makoré – tweezijdig beschilderd met transparante roodbruine
acrylverf- serienummer 099 – foto: Izz van Elk De Diola-bevolking maakt 7% uit van
de Senegalese bevolking en ze leven ten zuiden van de staat Gambia en de Gambia-rivier.
|
|
▼ |
ZUID-NIGERIA, WEST-AFRIKA etnografische replica
PhB - december
2009 - houtsoort: ceder – acryl- en waterverf afmeting: 28,5 x
|
|
|
▼ |
|
w o r d t v e r v o l g d |
|
▼ |
|
|
|
▼ |
|
|
|
|
naar zoemhoutreplica’s uit
Amazone Australië Europa Nieuwste
aanwas Melanesië Noord-Amerika Oceanië