|
|
II. zomer / summer |
III. herfst / autumn |
IV. winter / winter |
|||
|
NL DE SOUTERRAIN
SESSIES besproken door Mark D. Poss in: Pluck-n-Post De Officiële Nieuwsbrief
van het Mondharpgilde, Jaargang 13, editie 1, Lente 2009, p. 6 // 69954 Hidden Valley Lane Cove, Oregeon (97824), Verenigde
Staten van Amerika Zo nu en dan onderneemt iemand een project dat zowel als concept
alsook in de uitvoering ervan, ronduit gedurfd is. Dit is het geval met “De
Souterrain Sessies” van Mondharptrio Aubergine. Hun eigen promotietekst vertelt: “De Souterrain Sessies gelden
[het staat er echt zo] als het
allergrootste opname-project van de mondharp dat ooit in de geschiedenis van
het instrument werd gerealiseerd.” “In een half-ondergrondse ruimte van een voormalige
Nederlandse broodbakkerij belegde Mondharptrio Aubergine 21 muzieksessies, om
in 2008 over de periode van vier jaargetijden tot 301 mondharpimprovisaties
te komen. Dit staat gelijk met 17 uur, 14 minuten en 14 seconden aan eigen,
driestemmige mondharpmuziek” “Enkel de beste resultaten zullen in een reeks van vier CD’s
worden uitgebracht, met telkens hetzelfde ontwerp afgewisseld in rood, groen,
blauw of okergeel. Het merendeel van de sessies is gewijd aan driestemmig
klankspel op de mondharp, iets dat - gezien de oude tradities van dit instrument
- erg ongewoon is. In beginsel is elke speler van het trio met 13 verschillend
gestemde mondharpen uitgerust, binnen het octaaf in een chromatische
toonladder oplopend van een lage C tot de eerst hogergelegen c.” Mondharptrio Aubergine bestaat uit: Janus Filius, Phons Bakx
en Izz van Elk, alledrie welbekende en uitzonderlijke mondharpers in
Nederland. Zij gebruikten in totaal meer dan 60 mondharpen van diverse
mondharpmakers, her en der over de opnamen verspreid. Zoals ik het hoor,
verklanken zij van die mondharpen ook al de onderlinge kwaliteitsverschillen.
Een aantal opnamen zijn aangevuld met enkele andere
(slag)instrumenten, maar de meerderheid wordt bepaald door drie mondharpen
bijeen. Op elke CD heeft elke speler een vaste inplaatsing in het ruimtelijke
stereobeeld, zodat je over allevier de delen altijd aan de weet komt welke
van de drie spelers je specifiek hoort. De opnamekwaliteit is onovertroffen. Elke CD bevat uitvoerige informatie. Afgezien van het gegeven dat elk muziekstuk geïmproviseerd is,
hebben ze ook allemaal iets onvoorziens. Ze reiken van grilligheid tot
nauwgezet bestudeerd. Van streekgebonden tot wereldomvattend. Van somberesque
tot uitbundigheid. Na verscheidene keren te hebben geluisterd, ontdek je van de
diverse instrumenten de vele nuanceverschillen, welke door de spelers nu en
dan in ondoorgrondelijke speltechnieken worden verklankt. Mijn enige beklag is dat het trio de stemming, telkens
verbonden met nieuwe toonsoorten, onvoldoende variëren, waardoor het tempo
van het voorgaande muziekstuk al te gemakkelijk overgaat in het
daaropvolgende stuk. Maar bent u zoals ik, en draag je je MP3-speler bij je terwijl
je uit wandelen gaat, dan vuurt deze mondharpmuziek je flink aan stevige
stappen te nemen. Deze CD-reeks behelst een scherpzinnige studie in de oneindige
muzikale mogelijkheden die dit prachtige instrument een speler bieden kan.
Iedereen - en zeker alle mondharpers - zou deze complete CD-serie moeten
begeren. |
ENG THE
UNDERGROUND SESSIONS reviewed by Mark D. Poss in: Pluck-n-Post The Official Newsletter of The Jew’s Harp Guild – Volume 13, Issue 1 Spring 2009, p. 6 // 69954 Hidden Valley Lane Cove, ___________________________________ Every so often someone undertakes a Their promotional material explains:
"The Underground Sessions obtains [sic]
to be the largest project on recording of the “21 musical sessions were organized in
the subterranean room of a former bread bakery in "But only the top results would
be The Jew's Harp Trio Aubergine are: A few of the recordings also include
other instruments, primarily a drum but
Each CD includes copious liner notes. My only complaint is that they did not But, if you're like me and wear your
personal MP3 player while taking a walk, you'll find yourself trumping along
at a brisk pace. These CDs are an astute study into the |
|
|||