Toespraak (door Phons Bakx, midden) aan het publiek alvorens Mondharptio Aubergine “Ik heet u allen
hartelijk welkom op de presentatie van de SOUTERRAIN SESSIES, een mondharpconcert door het Mondharptrio Aubergine dat tegelijkertijd verbonden is met Mondharptrio Aubergine kwam in 2006 voort
uit Mondharpduo Aubergine: mondharpspeler Janus
Filius voegde zich bij het bestaande duo Izz van Elk & Phons Bakx. Het
drietal was bijvoorbeeld gevraagd om het 5e
Internationale Congres van de Mondharp in het nieuwe Amsterdamse
Muziekgebouw aan ’t IJ, te openen met een inauguratieconcert. De Souterrain Sessies houden een uniek
en uitgebreid onderzoeksproject in, dat in de tijd tussen 9 april 2008 en 14
januari 2009 door Mondharptrio Aubergine werd opgezet. In die tijdspanne
speelde het trio tijdens 21 afzonderlijke avonden, 301 improvisaties met
mondharpmuziek. Daarmee vulden zij tegelijkertijd een reeks van 21
verschillende CD’s. De totale lijst en boekhouding van al die sessies + die
21 CD’s zelf, vindt U hier aan de wand terug als eenmalige
expositie-overzicht aan de wand terug. De Souterrain Sessies werden digitaal op band vastgelegd
en leverde in totaal 17 uur, 14
minuten en 14 seconden aan onvervalste mondharpmuziek op. Het
belangrijkste hoofddoel van dit muziekproject was het zoeken naar nieuwe
klankcombinaties voor drie mondharpers. Of beter gezegd: voor driestemmige
mondharpmuziek. De vier CD’s van de
Souterrian Sessies tonen eigenlijk het ‘topje van een grote ijsberg’. Een
ijsberg die onderaan buiten het gezichtsveld ligt maar op deze presentatie
hier aan de muur toch gedeeltelijk te bezichtigen is. De volgende
resultaten werden geboekt: er ontstonden 251 verschillende drieklanken, Zo ik u zei: er
werden 301 mondharpimprovisaties
op band vastgelegd. Als ze allemaal enigszins harmonieus en gedegen hadden
geklonken, hadden we hier beslist te maken met een presentatie van 21 CD’s.
Maar dat is niet zo. Want het grootste deel ervan werd niet geschikt geacht voor publicatie. Er werden in totaal 73 opnamen uitgeselecteerd en op 4 CD’s
geplaatst. Dat staat gelijk aan een totaal van 4 uur, 22 minuten en 34 seconden met eigenzinnige en maar heel
verkwikkelijke mondharpmuziek. 4 CD’s Gaande langs alle 4
CD’s, blijft het klankspel zich zeker wel voortdurend veranderen. Op elke CD klinkt
er in 1 of 2 nummers ook een ander gast-instrument mee, dat telkens door Izz van Elk bespeeld
wordt. = CD 1 is voor het oog in
het rood ontworpen, is zogezegd het lente-traject….. Deze bevat een aantal arrangementen uit het repertoire
van 2006 dat er in opgenomen werd, aangevuld met een handvol, eerste
improvisaties. Temidden van de mondharpen is er éénmalig het gast-instrument
te horen van een Afrikaanse keramische slagpot. = CD 2 verschijnt in een
groen ontwerp, ontstaan in het traject van de zomer…,
en verklankt voor het eerst de vele onbekende en smalle paadjes die het
drietal bewandelt tijdens 1-, 2- en 3-stemmige improvisaties. Gast-instrument
is de berimbau, een muziekboog uit
Brazilië. = CD 3 is het blauwe
ontwerp, geheel omsloten door het herfst-traject. De
improvisaties vertonen heftigheid en atonaliteit, ze ademen een eigen
klanktaal en lyriek. Gast-instrument is een Ierse lijsttrommel. = CD 4 is de gele CD, ontstaan in het winter-traject. Misschien is een geleidelijkheid van de
improvisaties een meest opvallend kenmerk. Het gast-instrument is de Zwitserse hang. Tussen 2006 en 2008
bevatte ons repertoire maar twee muziekstukken waarin de mondharp driestemmig
werd opgevoerd. Het overige was één- en tweestemmig. Met driestemmig bedoel
ik niet dat alleen dat er drie mondharpen op één-en-hetzelfde moment
doorklinken, maar dat bovendien elke van de drie mondharpen een andere
toonsoort voortbrengt. “3-toonsoortig” zou ik eigenlijk moeten zeggen. We
wisten dat er een bepaalde moeilijkheidsgraad om de hoek zou komen kijken als
we meer 3-stemmig wilden gaan spelen. Alles wat 2-stemmig klonk beduidend
eenvoudiger en was bovendien veel dansanter en ook veel onstuimiger. “ Ten aanzien van die
driestemmigheid lag een enorm groot werkterrein voor ons open. Want wàt zijn de
mogelijke klankcombinaties voor 3 mondharpers als zij elk gebruik maken van
13 verschillend gestemde mondharpen. Ik noem hier het aantal 13 omdat er 13
verschillende toonsoorten in één octaaf zitten. De rekensom leidt ons naar 13
maal 13 maal 13 klankcombinaties wat gelijk staat met 2197 verschillende
muziekstukken. Maar de rekensom is niet geheel
duidelijk, want in dat aantal zitten de twee- en éénstemmige combinaties ook
inbegrepen, en het betrof een ontdekkingstocht naar 3-klanken.
U ziet het: het
zijn telkens dezelfde mondharpen, alleen is hun positionering steeds
verwisseld. Hoeveel combinaties blijven er dan nog over als elke combinatie
in plaats van 6 keer, maar één keer zou worden beproefd? In theorie blijven
er dan nog zo’n flinke 366 over. Toch waren wij niet
een groepje dat bezig was een natuurkundig project te onderzoeken naar alle
mogelijke frequenties tussen drie trillende klankveren, en daarover uitvoerig
wetenschappelijk verslag uit te brengen. Nee, we zijn gewoon liefhebbers van
de uiterst minutieuze en zeer moeilijk Naar mijn inziens
vormt een grote bijzonderheid van de Souterrain Sessies dat het muziek is De Souterrain
Sessies zijn op 21 afzonderlijke avonden ontstaan in het souterrain van een Begindatum was 9
april 2008 / einddatum was 14 januari 2009. Wij namen alles
zelf op een digitaalrecorder op. U zou zich kunnen
afvragen waarom wij, i.p.v. doorgingen tot 301, juist niet doorgingen tot het
aantal van 366. Het antwoord verluidt dat we ons niet echt behoefden te
houden aan het theoretische kader. Onze verkenningstocht was toch
voornamelijk gericht op het vinden van een nieuwe lyriek, poëtisch van
inhoud. Bovendien bleek dat het vinden van nieuwe spelfiguren niet
onuitputtelijk is, want het behoorde zeker tot onze voornaamste
aandachtspunten dat we blijvend nieuwe klankvormen wilden produceren. Ik zou
u kunnen zeggen dat de eerste drie trajecten, die naar het samenstellen van
de eerste drie CD´s brachten, ons vrij gemakkelijk afgingen. Het vierde traject,
het traject van de winter zogezegd, op weg naar CD 4, verliep daarentegen stroever en ook veel langzamer. Ik vermoed dat
er van tijd tot tijd vermoeidheid ons parten speelde. Maar dat wil zeker niet
zeggen dat CD 4 een mindere CD zou zijn. Integendeel, evenals de drie andere
groeide ook CD 4 uit tot een mooie bloemlezing van driestemmige
mondharpmuziek. In deze presentatie
voel ik mij geroepen U ook een en ander te vertellen over de Allereerst maak ik
een tweedeling, want de Souterrain Sessies zijn gebaseerd op het samengaan
van een micro-klankwereld met een macro-klankwereld.
Met het project van
de Souterrain Sessies betekende niet dat wij drieën met alle, verschillend
gestemde mondharpen die we in huis hadden, alleen maar aan het werk gingen…,
nee, Ik wil graag terug vanwaar ik kwam |