Schrijveronderwerp 11 - decadefrequent
«10-20-30» juli 2023
The Twist |
|
O
o r s p r o n g |
|
|
Over ‘The Twist’ die de westerse wereld sinds 1959 als
ragedans uit Amerika leerde kennen, valt te zeggen dat de figuur Chubby
Checker hem grootschalig op de voorgrond heeft gebracht. Toch kan Checker
niet als de eigenlijke grondlegger van de dansrage worden beschouwd. Iemand
anders ging hem daarin feitelijk voor. Als grondlegger van The Twist wordt
Hank Ballard aangewezen, destijds de groepsleider en zanger van The
Midnighters, jongens die in Detroit allemaal in de Chrysler-autoindustrie |
werkzaam waren, en
elkaar in de overlapping aantroffen graag muziek te willen maken. Toch kwam later
uit dat ook Hank Ballard niet de grondlegger van The Twist was. Decennia later,
uit het verslag van Lawson Smith aan interviewer Tom Meros, kwam een andere aap uit
de mouw gekropen. Net als Ballard maakte Smith destijds deel uit |
|
door Phons Bakx Over het moment van het ontstaan van The Twist, vroeg ik me af
wat er als eerste was: de muziek, de tekst of de dans? Het blijkt dat The
Twist volgens eigen ‘stratificaties’ is ontstaan, en duidelijk is dat dans,
muziek en tekst niet alle drie tegelijk tot wasdom zijn gekomen. |
|
links: Hank
Ballard (1927 – 2003) – midden:
The Midnighters, met derde van
links Lawson Smith - rechts: Chubby Checker onder: Nathaniel J. Bills, hoofdzanger en
basvocalist in de gospelgroep The Sensational Nightingales en later The
Gospel Consolators, kan worden gehouden als de authentieke grondlegger van
zowel de tekst als van de muziek van «The Twist».
|
|
En die ontmoeting vond plaats in de hal van het hotel. Nadat
Bills zich had voorgesteld, liep Lawson Smith mee naar zijn hotelkamer waar
hij de details van het lied, dat Bills «The Twist» had genoemd, onder ogen
kreeg. Uit eigen (eerste) inzicht reageerde Smith dat zijn compositie absoluut
goede kwaliteiten bevatte, en dat de melodie ervan zeker de moeite waard was
om te worden uitgevoerd, maar dat er iets in de tekst niet helemaal strookte
met wat voor The Midnighters gangbaar was. Daaraan zou wat hem betreft
aan moeten worden gesleuteld. Na hun ontmoeting ging Lawson Smith direct op
Hank Ballard af die in het zelfde hotel verbleef. En kort daarop keerden
gitarist Cal Green, Hank Ballard en Lawson Smith met zijn drieën naar de
kamer terug van Nathaniel Bills, waar ze alles van het lied doornamen en
zelfs direct al de eerste aanpassingen begonnen door te voeren. Het hotel in Tampa Bay, waar grondlegger Nathaniel Bills
Clandestien
achterovergedrukt De daarop volgende dagen trokken The Midnighters naar Miami om
nieuwe opnamen te maken, en ze namen de nieuwkomer van Bills op de valreep
in hun werkpakket mee. De opnamedag stond gepland op 11 november 1958, maar
voordat de opnames in de studio begonnen, werd door iedereen van de band de
verschillende muziekpartijen grondig doorgesproken en goed ingestudeerd.
Uit het videogesprek met Lawson Smith uit 2015 valt op te maken dat hij op
die dag getuige is geweest, dat Hank Ballard op ‘een onbewaakt moment’ de
opnamestudio uitliep om in het achterliggende kantoorgedeelte de rechten
van de song «The Twist» op zijn naam te laten vastleggen. Smith kreeg toen
door dat Ballard erop uit was om Bills’ compositie «The Twist» afhandig
te maken, zonder dat hij met Bills hierover overleg had gepleegd of van hem
toestemming had gekregen. De andere vier Midnighters-groepsleden werden
door Ballard sowieso buiten de overschrijving van het auteursrecht gehouden.
Achteraf bleek het helemaal kloppend te zijn wat Smith vanuit zijn ooghoek
meende te hebben waargenomen. Hank Ballard kon voortaan zijn naam juridisch
aan de compositie verbinden, zonder dat hij zijn auteurschap met de eigenlijke
creator Nathaniel Bills nog had te delen.(2)[2] Via de officiële
weg heeft Nathaniel Bills niet één cent voor zijn creatie mogen ontvangen,
maar Smith vernam later wel dat Ballard enige moeite heeft gedaan om Bills
alsnog 100 dollar voor de overhandiging van zijn compositie te schenken.
Volgens Smith zat Nathaniel Bills in de allereerste onderhandelingstijd
overduidelijk in een psychische malaise. ‘Een neergaande levensspiraal
vanwege alcoholisme’ noemde hij het, en het is mede daardoor dat de man het
aan wenselijke assertiviteit rond deze kwestie heeft ontbroken. Ballard
heeft van Bills zwakte gebruik weten te maken. Allicht kan men in deze
kwestie nog het beste spreken van ‘de gelegenheid maakt de dief’. Lawson
Smith is nooit te spreken geweest over Ballard die dit ‘vanachter zijn
elleboog’ voor zichzelf heeft geregeld. Niettegenstaande is Smith wel deel
blijven uitmaken van The Midnighters en al het succes dat uit Ballards
manipulatie voortkwam. Smith stelt dat wat hij vertelt, destijds al geen
nieuw verhaal meer was, want het ging in de eigen muziekkringen wijdverbreid
rond wat Hank Ballard met «The Twist» had bekokstoofd. Eén dag te vroeg
gesproken De muziekproducer van The Midnighters was van niets op de hoogte
met wat er zich in Nathaniel Bills’ hotelkamer in Tampa Bay precies had
afgespeeld. Dat zou hem pas later in Miami worden verduidelijkt in de
opnamestudio van Henry Stone en KING Records. Daaraan zou een markante
situatie voorafgaan, zich voordoend tussen de twee grammofoonplaatbedrijven
KING Records en het relatief jonge CHESS Records. CHESS bereidde zich voor op
de komst van de nieuwe Midnighters-single «A-side: Teardrops on your letter /
B-side: The Twist». CHESS Records zou deze uitgeven en over de eigen staat
distribueren. Maar er deed zich iets voor dat een flinke opschudding teweegbracht,
vooral aan de kant van CHESS Records. De leidinggevende producer van CHESS
Records, Lejzor Czyz oftewel ‘Leonard Chess’, had nadat de moederband met
«The Twist» bij hem was binnengebracht, uit collegialiteit en enthousiasme
telefonisch contact gelegd met de producer van KING Records, Henry Stone. Via
de telefoon liet Chess Stone horen hoe «The Twist» als nieuwste aanwinst voor
zijn bedrijf klonk. Maar tevens bleek dat Leonard Chess helemaal niet op de
hoogte was van een lopend 30-dagen optiecontract dat tussen KING Records en
The Midnighters was afgesloten. De merkwaardige wending deed zich voor toen
Henry Stone hem aan de telefoon verduidelijkte dat er nog precies één dag te
gaan was voordat het optiecontract met The Midnighters afgelopen was. Alles
wat The Midnighters de afgelopen dagen hadden opgenomen, kwam conform dat
contract KING Records toe. Bijgevolg moest ook het hele audioconcept rond de
nieuwste Midnighters-single naar de tafels van KING Records worden verhuisd.
Later, in de loop van 1959, zou het voor Leonard Chess steeds duidelijker
worden wat voor een miljoenenomzet hij met die hitgevoelige B-side van de
Midnighters-single heeft moeten zien mislopen. Maar dat inzicht groeide pas,
toen er sprake was van het ontstaan van een nieuwe dans(rage). Omtrent de dans Hoe was het inmiddels gesteld met de condities rond het ontstaan
van The Twist als dans, want daarover werd tussen Nathaniel Bills, Hank
Ballard en Lawson Smith in hun bemiddelingen in het hotel met geen woord over
gesproken. Het is alsof ze van het bestaan van een dans ook helemaal niet
uitgingen. Al mag er dan in de (bewerkte) zangtekst een verwijzing schuilgaan
naar het heimelijk uitvoeren van iets, het blijft suggestief om dat ‘iets’
dan ook aan dansbewegingen te verbinden. De tekst laat zich omstandig uit
over het gelukkige feit dat ‘vader ligt te slapen’ en dat ‘moeder van huis
weg is’, zodat in huis ‘twee figuren’ heerlijk hun goddelijke gang kunnen
gaan, totdat ze het huis erbij moeten afbreken. Hun gang gaan in wat? Gaat
het om een zinspeling over dingen die het daglicht eigenlijk niet mogen zien?
Dat komt als thema vaker voor in de muziek van afro-amerikaanse origine. Het
is alsof de muziek als doorgeefluik functioneert om bepaalde dingen uit het
heimelijke leven toch te kunnen benoemen. Is het niet de wereld van de oude
blues eigen? En keert dit als thema dan ook terug in «The Twist»?
Waarschijnlijk getuigt het toegedekte taalgebruik nog van een oude tijd
waarin afro-amerikanen als onderdrukte bevolkingsgroep niet zo maar konden
zeggen wat ze eigenlijk meenden te willen zeggen. Hun taalgebruik werkt als
een toedekkende ‘slang’ en de luisteraar kan er mee doen wat-ie wil. Het
genot wordt er echt niet minder om. Mijn voorlopige conclusie is dat er in de
tekst, zoals door Hank Ballard bewerkt en bezongen, per definitie geen sprake
hoeft te zijn van een dans die wordt uitgevoerd. Maar het wordt wel
suggestief in de luisteraar zijn oor gelegd om er een dans in te herkennen,
temeer ook vanwege de frasen ‘and round
and around and up and down, we go again…, maar evenzogoed zou het om een
overtuigend partijtje vrijen kunnen gaan. Begin 1959, toen de grammofoonplaat al in de winkel te koop was,
was er van «The Twist» als dans nog maar enige sprake. En zonder aanwezigheid
van die dans – zo zou later blijken - verliep de verkoop van de nieuwe
Midnighters-grammofoonplaat uiterst moeizaam. Maar op dat moment wist men van
de hele ontwikkeling die het met zich mee zou brengen, nog helemaal niets.
Een aantal specialisten in de kringen van de kleinschalige muziekindustrie
hebben wel bepaalde veranderingen met deze ene grammofoonplaat voorvoeld. Het
is ook duidelijk dat in de loop van 1959, de live-optredens van The
Midnighters daar ook een belangrijke verschuiving in hebben aangebracht. Over
het ontstaan van The Twist als dans komt Lawson Smith met een prachtige onthulling
voor de dag. We mogen er zekr van uitgaan dat in het tijdvak van de
rock-n-roll «The Twist» als song of als muziekthema op zich niet eens zo
uitzonderlijk veel te scoren had. We kunnen er als herinnering nog bijhalen
dat de song niet voor niets (als inferieur) op een B-kantje van een
grammofoonplaatje werd weggeschreven, daar men de superieure verwachtingen
doorgaans altijd als op de A-kant projecteerde. Maar het feit dat de
muziekcompositie onvoorzien aanleiding zou geven tot het ontstaan van een nieuwe
dansrage, voegde aan heel dit project een compleet nieuwe dimensie toe. Het
is door de combinatie van ‘lied-muziek-dans’ waardoor de «The Twist» zijn
aanzien heeft verworven en dan vooral benadrukt door de aanwezigheid van de
dans. Er trad een eigenzinnige dans als nieuw fenomeen op de voorgrond en dat
maakte de kansen zoveel ruimer om door het grote publiek te worden
ingewilligd en te worden gewaardeerd. «The Twist» heeft zich van een geheel
eigen cultus in het uitgaansleven verzekerd, en geldt vooralsnog als een
aparte ‘enclave’ binnen heel het roll-n-roll tijdperk. Als gevolg van de
live-uitvoeringen met The Midnighters was Lawson Smith in de loop van 1959 er
ooggetuige van hoe in het danspubliek bepaalde eigenzinnige bewegingen
werden uitgevonden, en hij zag het zeker gebeuren wel op de momenten wanneer
de groep «The Twist» als song speelde. De bandleden hadden er tot dusver zelf
weinig aandacht voor, want ze voerden een vast repertoire uit aan synchroon
te maken danspasjes wanneer het om de ritmisch snellere songs ging. Dat
deden zij evenzo bij «The Twist». Smith verklaart dat vanaf het moment dat
zij in ‘The Royal Peacock Club’ in Atlanta in Georgia optraden, dat ze daar
vrij abrupt en verrassend genoeg iets anders onder de dansers zagen ontstaan.
Hij en de andere bandleden keken namelijk toe hoe bij het podium vooraan een
groepje zwarte vrouwen telkens een speciale ‘respons’ met hun lichaamsbewegingen
gaf als zij «The Twist» hoorden spelen. En die respons was dan direct gericht
aan het adres van The Midnighters zelf, wanneer zij de bandleden hun
afgemeten dansloopjes zagen maken. De vrouwen ‘beantwoordden’ die met
vreemdsoortige, snellere en overdreven danspasjes. Dat is Smith en de
zijnen op het netvlies blijven hangen, zo sterk zelfs dat ze de spontane
choreografie van die vrouwen in het geheugen vasthielden en buiten het optreden
direct al om met elkaar begonnen te bediscussiëren. De essentie van hun
bevindingen werd door Hank Ballard op papier genoteerd, met natuurlijk – zo
het Ballard eigen was - de nodige correcties. En zo kregen The Midnighters
langzaam te zien dat er zich een heel nieuw dansverschijnsel aan het
ontpoppen was en wel in samenhang met «The Twist» als rock-n-roll of als
doo-wop-song. We kunnen uit het relaas van Lawson Smith stellen dat The Twist
van origine een volkomen naturelle volksdans is, dat wil zeggen: hij kwam uit
het dansende volk zelf voort, en hij verspreidde zich bovendien onder het
dansende volk verder. Live optreden van The Midnighters, in de jaren 1957-1958 Doorbraak Er is zeker sprake van dat The Midnighters het eerste jaar een
groot profijt hebben kunnen trekken uit het wereldkundig maken van «The
Twist» als ‘dans, tekst en muziek’ ineen. De industriële investeringen rond
«The Twist»-grammofoonplaat werden aangepast tot een onderneming van enkele
miljoenen dollars. In zover bekend zou het voor The Midnighters in en rond
de eigen staat Michigan uitlopen tot een becijfering van rond de 750.000
verkochte grammofoonplaten in dat jaar. In een latere berichtgeving aan de
pers had Hank Ballard zelf te kennen gegeven dat hij in minder dan een half
uur tijd de hit helemaal had gecomponeerd en uitgeschreven en dat kwam
exact overeen met de gespendeerde tijd die hij voor zijn tekstaanpassingen
heeft genomen. The Midnighters
werden uitgenodigd aanwezig te zijn in een televisie-aflevering van ‘The Dick
Clark’s Night Beechnut Show’, maar op een of andere manier bleef een verder
gevolg aan deze uitnodiging uit. Lawson Smith is van mening dat Dick Clark
zelf de uitnodiging nog ongedaan heeft gemaakt, gebaseerd op iets als een
bepaalde concurrentie tussen hemzelf en The Merv Griffin Show. En daarom
vervolgde zich waarschijnlijk opnieuw een ‘bekokstoving’, want in plaats van
The Midnighters verscheen op 6 augustus 1960, komend vanuit een nietszeggend
zijweggetje, de jonge man Chubby Checker op het beeldscherm, toen nog in de
wasdom als imitator van beroemde zangers. Op de valreep werd hij in in de
eerste week van augustus 1960 voorgedragen om een live-optreden van «The
Twist» met The Dreamlovers voor de camera te verzorgen. Vanaf die uitzending
is «The Twist» binnen een paar jaar uitgegroeid tot een wereldwijde dansrage.
Ik meen dat de plaatversie van Chubby Checker in het eerste jaar al de
verkoop van 15 miljoen exemplaren opleverde. Universeel cultuurfenomeen In heel het cultuurfenomeen omtrent The Twist heeft de dans
natuurlijk de grote doorslag gegeven. Die werkte meervoudig als een
cultuurschok, want oud, jong, zwart, blank, arm, rijk en alles daar tussenin
wilde zich natuurlijk uit belangstelling voor het nieuwe met de eigenaardige
dansbewegingen inlaten. Het woord ‘twisten’ zegt het al (het gaat hier niet
om ruziën). Dat verwijst naar de manier waarop je je bendergestel op die muziek
kunt bewegen: kort heen-en-weer draaiend bewegen zoals bij het loswrikken met
een kurketrekker als een kurk uit de flessenhals moet worden getrokken. Voor de afro-amerikaanse bevolking in de
jaren ’60 is de dans een grote gunst geweest om opnieuw een opmaat te kunnen
geven aan een eigen cultuurgevoel, iets dat in ieder lid van de bevolking
aanwezig is. Opvallend groot is
het tegengeluid geweest vanuit de blanke volksgeledingen in Noord-Amerika
over The Twist. Van daaruit heeft men The Twist-dans wel ‘ter dood willen
veroordelen’ door de choreografie tot in de kleinste details te vermorzelen.
Er werd gediscrimineerd bij het leven. In die kringen kon men geen woorden
meer vinden over hoe lelijk en gevaarlijk de bewegingen voor iemand wel niet
waren. Het allerergste vond men wel dat eenieder die deelnam, de dans
volledig individueel moest aangaan zonder dat een ander nog werd aangeraakt.
De hoelahoep werd in diezelfde tijd wereldwijd ook flink gelaakt, maar The
Twist die werd gekraakt. Het waren niet de bewegingen van de blanke
euro-amerikanen, maar van de afro-amerikanen die feitelijk zoveel meer en
krachtiger met hun lichaam konden spreken. Ook medische wetenschappers kwamen
tegen The Twist in opstand en traden te pas en te onpas met communiqués naar
buiten dat The Twist een uiterst ongezonde dans was voor het menselijke
lichaam, zeker als men deze dans vaak of te lang deed. Klik hier: solozang Nathaniel Bills zijn basstem met The Gospel
Consolators
|
|
Boven: Volgens Lawson Smith een aantal oorspronkelijke
Twist-dansers Chubby Checker en de verschillende Twist-stadia |
|
Indien u wilt reageren: |
NOTEN
[1] Tom Meros, interview
met Absul bin Asad (aka Lawson
Smith) -YouTube, 29 okt.
2014: Midnighter Lawson Smith: “Hank Ballard stole The Twist.” / Wikipedia, The
Twist (song)
[2] Ibidem
MEER SCHRIJFONDERWERPEN
(allemaal onderling verbonden)
VOOR MEER SCHRIJVERSONDERWERPEN KLIK HIER