Schrijversonderwerp 8 - 23 juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

door Phons Bakx

 

   Antichristelijk

 
  

 

 

 

De Poenitentiale van Cummean, Ierland, 6e eeuw

 

 
  
  

 

 

Serge Gainsbourg

 

Het kan bijna niet anders zijn of de producent van de gram­­mo­­foon­plaat «Erotica» heeft bewust of
onbewust iets met die oude doc­­tri­ne rond de Antichrist willen terughalen door deze plaat op de markt
uit te brengen. Een halfjaar eerder, ook in 1969, werd in Frankrijk een gram­­mo­­foon­­plaat­je opgeno­men
met daar­op het excen­trieke gefluis­ter van Ser­ge Gains­­bourg en zijn vrien­din Jane Birkin, die samen
een intiem fran­­co­foon zuchtliedje wereldkundig maakten met als titel «Je t’ai­me – Moi non plus».
Qua vertaling kon ik er nooit meer van maken, dat Birkin tegen hem zegt: ‘Ik hou van je’, waarop
Gainsbourg dan ant­woord­de: ’Ik niet minder’. Maar Gainsbourgs’ handgeschreven smacht­dia­loog
zag het levenslicht eigen­lijk al veel eerder, namelijk in 1967, maar voor zeer korte duur. Op verzoek
van Brigitte Bar­dot had hij speciaal voor haar het ‘aller­mooiste liedje tot dus­ver’ op zijn naam weten
te zetten.

 

 

Beluister >>>>      Serge Gainsbourg, versie klik met Jane Birkin, 1969

 

                          Serge Gainsbourg, versie klik met Brigitte Bardot, 1967

 

Gainsbourg nodigde haar vervolgens uit om samen met hem de smachtdialoog in de stu­dio op band
te laten zetten. Met strijkorkest en al. Maar Bardots toenma­lige echtgenoot, de jetset-zakenman
Gun­ter Sachs, ving iets van dit buitenechtelijke gefleem op en veranderde terstond in een fu­rie.
Bijgevolg werden alle afrondingsplan­­­nen rond de opname gelijk stop­gezet en de bandopname
verdween voor lang in een kluis. Tot aan 1986, want toen kwam de opname weer vrij voor het
pu­blieke gehoor.
1[i] Toch lijkt die eerste opname met Brigitte Bar­dot prikke­lender dan het grote
kas­suc­ces met Jane Birkin, twee jaar later.
In landen waar de Gainsbourg-Birkin-sing­le op de markt verscheen, kwam op voorhand op de
platenhoes te staan dat het ver­boden was dit plaatje te beluisteren, als iemand jon­ger was dan 21
jaar.
2[ii]Alleszins in Span­je, Zweden, Ita­lië, Por­tugal, Enge­land en in Brazilië werd «Je t’aime - Moi non
plus» op de nationale radio aan ban­den gelegd met dien ver­stande dat het lied niet vóór 23.00 uur in
de nationale ether mocht rond­­zingen. In «L’Os­ser­vatore Ro­ma­no», het dag­blad van het Va­ti­caan,
werd de plaat aange­klaagd en gehekeld, vergezeld van de bewering dat het Vati­caan tot
excom­municatie zou over­gaan van de platen­maat­schap­pij en de dis­tri­buteur die de single op de
Ita­liaanse mu­ziek­­markt in omloop brach­ten. Maar wat moest die ‘ex­com­­municatie’ con­creet
inhouden? Gainsbourg meende van­we­ge de con­tro­ver­siële opstel­ling van paus Paulus VI en zijn
waardig­heidsbekleders, in hèn juist zijn aller­­grootste re­cla­­me­bood­schap­pers te mogen ken­nen,
waardoor de plaat­­verkoop feite­lijk al­leen maar in oplopende aantallen uit de hand liep.
3

 

Beluister klik de single ‘Erotica’ - Man (YouTube)

 

 

Vrouwe­lijk ‘R-rated’ ge­kreun

 

 

Afbeeldingsresultaat voor R-rated

De uitgifte van de single «Erotica» van Man kreeg in
Engeland en in Wales een heel an­der lot beschoren.
De plaat ontving eigen­lijk niet één fractie van de aan­dacht
 die Gains­bourg op het Euro­pese conti­nent met zijn
creatie wel binnen had weten te halen. Daar­naast viel
er natuurlijk nog een aanzienlijke gaping te bespeuren

in de erotische klankboodschap tussen beide singles. In beide gevallen ging het dan wel niet om
‘picturaal bloot’, waar men van over­heids­­wege gewoonlijk al aanstoot aan zou ne­men, maar om iets
als ‘sonoor bloot’. Het creëerde een nieuwe invalshoek op het palet van de audio-arti­sti­citeit, ditmaal
aangetroffen in de niche van de men­selijke ero­tiek, iets dat in het dagelijkse leven ver uit de
open­baar­heid werd gehouden, omdat het nu eenmaal onoorbaar was. En waar het ene voor­beeld
toch een bepaalde, franco­fone discretie be­tracht­­te, ging de Welshe pen­dant (afgezien van de eerste
smeekzin) al di­rect over in algehele erotische non-verbaliteit. In een retrobespreking over «Erotica»
op in­­ter­­net refereert een zekere Antti Kosti­ainen aan het volgende: «Man’s “Ero­tica” is voor­zien van
vrouwe­lijk ‘R-rated’-ge­kreun dat de ver­ge­lijkbare pro­duk­tie van Serge Gains­bourg tot iets als een
zand­bak­spel­le­tje reduceert».
4 Dat is wel heel leuk uit­gedrukt. En naar het schijnt, heeft de Engels-
Welshe sing­le in Frank­­rijk toch ook de verkoop­status van een hit weten te be­halen.
5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even tussendoor: in 1971 verscheen er nog een grammofoonplaat als erotisch-getinte afrodisco, ditmaal van de groep Les Chakachas uit Wallonië. Het ging om hun disco-single ‘Jungle Fever’, die in 1972 in de Verenigde Staten alsook in Groot-Brittanië erg aansloeg in het nachtleven. Toch zette de BBC Radio een boycot op het draaien van de plaat, omdat er teveel gekreun en gehijg in voorkwam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelf leerde ik de platen van Gainsbourg-Birkin en Man zo rond mijn veertiende in mijn geboortedorp
Sluis kennen. Het hoorde natuurlijk dat een rappe ziel zoals ik, bij dit soort klankboodschappen ook
zo vroeg moge­lijk betrokken raakte. Beide platen belandden daarom ook op mijn draai­tafel. Ik was
geneigd om het verschil tus­sen­beide te duiden in waar «Erotica» van Man begon, het Gains­bourg
en Birkin in hun lied achteraan juist loslieten. Ja, zo puntig was ik als tiener al op dat seks­leven
georiënteerd. De twee plaatjes konden ef­fec­tief na elkaar wor­den gedraaid, omdat de ‘pathetique’
van de audio-boodschap in el­kaars ver­lengde lag. Niettemin zijn de onderlinge verschil­len ook erg
groot te noemen. Want «Je t‘aime - Moi non plus» klonk in de sei­zoe­­nen ná de uitgifte voor iedereen
wel zo in het openbaar, terwijl de pendant uit Wales bijna nergens ge­hoord kon worden, of anders
wel met de deuren en ramen dicht, en dan nog strikt in die behui­zingen waar de licht­schijnsels het
meest rood kleurden.

 

 

Producer John Schroeder6 van Man, en allicht ook bepaalde mensen van Pye Stu­dios zelf, zoch­ten
duidelijk hun uitdaging ergens ‘hogerop’ en waagden zich er bedui­dend harder aan om stelselmatig
 met iets als een soci­aal-politiek conflict te wor­den geconfron­teerd. Daarmee werd de plaat sowieso
al van elk over­win­nend kracht­veld buitenge­sloten, zeker als het op één lijn werd gezet met het Parijs-
Engelse koppel, waar­van naar schat­ting toch mini­­maal vier miljoen exem­plaren alleen al in de
begintijd werden ver­kocht. Ook betekent het, dat er na 50 jaar bijna geen enkel historisch bericht
meer valt te ver­garen over discussies, cri­te­ria en con­tro­verses die ervoor hebben gezorg­d dat het
Welshe popgrammo­foon­plaatje in het Verenig­de Konin­krijk in de ban werd ge­daan. Hooguit laat een
spaarzame uit­weiding over de plaat we­ten, dat het vrou­we­­lijk orgas­me op de plaat volledig
gesimuleerd zou zijn en niets van doen heeft met de omstan­dig­heid van het echte lichamelijke
volwas­sen zijn in liefdesbedrijf.
7 Toch ga ik er niet van uit dat het uitein­delijk de simulatie zou zijn
ge­weest waar­door deze plaat onverwijld aan het open­bare leven werd ont­trok­ken. Na langdurig
speurwerk van mijn kant lijkt het wel alsof omtrent «Erotica» alles is dood­ge­zwegen. Nee, nie­mand
schreef er verder over. En wie daarover iets meer weet, graag…, wijs mij daarin de weg om die te
vervolgen.

 

 

 

In mijn eigen kleine kring van scholieren in Zeeuws-Vlaanderen bestond er be­gin­jaren ’70 wel enig
ge­har­rewar over dat singletje van Man. Wij wil­den – het geschiedde in zover ik weet uitsluitend
onder jon­gens – de plaat allemaal verdomd graag horen, maar tegelijkertijd bestond er een serieuze
vrees om deze plaat permanent in onze huiscollectie vast te moeten houden. Het was echt een plaat
die vanuit deugnieterij hoe dan ook aan een ander moest worden doorgegeven, want niemand van
ons wilde door zijn ouders wor­den betrapt in het beluisteren van dit soort le­vens­muziek. De situ­a­­tie
liet zich goed vergelij­ken met de blokjes hasjiesj of met de LSD-tripjes, want waar in huis moes­t dat
spulletje in he­mels­naam goed verbor­gen worden hou­den? De mes­me­ri­se­ren­de kracht om dat
singletje door een koptelefoon op de oren min­stens één keer thuis goed te hebben beluis­terd, was
on­weer­staan­baar.
Want dit was pas de echte sek­su­ele voorlichting!

 

John Schroeder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

John Schroeder producer van de single
«Erotica» en van de eerste lang­speler

«Revelation» van Man waarop de gelaakte

rocksong verscheen. (foto: Song Bar, 2018)

 

Een oudere dorpsvriend, iets ouder dan ik, gebaarde dat er nog veel huiswerk voor ons in het
verschiet lag om een vrouw ooit in zó’n staat van opwinding te kunnen krijgen zoals ons hier werd
voorgeschoteld. Ik noem die vriend zijn naam niet, want ik sluit niet uit dat hij als­nog een ferme
draai om zijn oren van zijn oude vader zou kunnen krijgen, en dan ook nog eentje met over al die
jaren terug­­wer­ken­de kracht. Ik blijf er steevast bij, nog steeds een ware enthousiasteling te zijn
van de rake begeleidingsmuziek die op deze single te horen is (eigenlijk zou ik dat R-rated-kreungesteun best wel kunnen missen, maar ja, ik vermoed dan dat «Erotica» beslist geen «Erotica» meer is.
*). Daar­naast ben ik ook nog vol lof over de kwali­teits­muziek van Man die op kant B van het sing­letje verscheen, zij het in verschil­lende landen wel van een andere Man-song voorzien [o.m. «Sud­den Life» en «Don’t just stand there»].

 

Over de rockgroep Man

 

 

Man is een zogeheten ‘progrockgroup’, een progressieve rock-groep afkomstig uit de kuststad
Swansea gelegen aan de zuidkust van Wales in weste­lijk Groot-Brittannië. De speelstijl van de groep
toont zich erg ge­va­rieerd, wat de bandleden bemoeilijkt om over zichzelf een eenduidig hoofdgenre
te defi­niëren. De groep, vaak ook vermeld als ‘The Man-band’ of ‘Man­power’, staat uitge­tekend als
de ogen­blik­ke­lijke reïn­car­natie van voornamelijk de vocalistengroep Jerry Braden & The Bystanders
evenzo afkom­stig uit het geografische gebied tussen steden als Llanelli, Swansea en Merthyr Tydfil.
Een bio­gra­­fisch over­zicht wij­den aan de groep Man over de periode 1968-2014 heeft iets
onuit­voerbaars. Het lijkt me echt geen pretje om de volledige bio­gra­fie van de band uit te moeten
schrij­­ven en nog minder lijkt het me om die ach­ter­af dan ook nog eens terug te moeten lezen, want
de ver­tak­kingen vanwaar de vijf band­leden kwa­men, waar­heen ze gingen, en zelfs waarheen en naar
wie ze zou­­den terug­­keren, ver­toont een wijdlopigheid die dui­ze­lingen ­wekt. In­mid­dels zijn de drie
eerste naam­vestigers van de Man-band al opgegaan in de vertak­kingen van het Eeuwige. Het is
wellicht daar­om dat ik me hier slechts beperk tot de groep in het korte tijdsgewricht waarin zij
hun stu­diodebuut-langspeler «Reve­la­tion» maakten met daarop het legen­darische «Ero­tica».


voorafgaande groep:

Jerry Braden & the Bystanders

luister naar klik hun hitsong «98.6» uit 1967

 

Man Discography | Discogs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De groep Man nog bezetting bij de oprichting.

 

Vanaf hun beginperiode domineerden zeker drie van de vijf groepsmusici doorlopend het muzikale imago van de band, die daardoor doorslaggevend een gitaarband zou worden en dat ook altijd zou blijven. Het ging om Micky Jones8, absoluut de topgitarist in de groep, tweede gitarist Deke Leonard9  en de keyboardspeler Clive ‘Clint’ John10. Van hen leeft niemand meer en dat geldt ook voor de Erotica-producer John Schroeder.
Er werd een volledige discografie aan Man gewijd, bekend als ‘The Manband Archive’.11

In juli 2017 telde hun inventarisatielijst in totaal 423 verschillende plaat- en CD-uitgaves, die op 75 verschillende labels, in 24 landen werden uitgegeven. De groep laat zien dat er door hen alleen maar erg veel is gemusiceerd, gecomponeerd en geproduceerd. Ik mag dat enorm graag. Het begon pas later voor mij te dagen, nadat de groep al meer dan 50 jaar bestond, dat Man voor het eigen constituerende landsdistrict Kymrië, een ‘rockgroep suprême’ moet zijn geweest, waarvan het ‘idioom der gitaren’ voor velen permanent legendarisch en onvergetelijk zal blijven heugen. Ik ben vanwege mijn oppervlakkige kennis over de groep geneigd om ze in het frame te plaatsen van fameuze groepen zoals de eigendunkelijke King Crimson, Van der Graaf Generator, East of Eden en zeker ook Family, omdat dit juist groepen waren die in tonaal opzicht zichzelf op een manier ontsponnen die zij zelf ook graag ambieerden. Daarmee durfden zij ook als ‘tot over de rand excentriek’ voor de dag te komen. Zeg maar dat het hier om het genre van ‘nonconformrock’ ging.

Zelf plaatsten de ‘Man’nelieden zich dan nog het meest in de nabijheid van de Amerikaanse groep Quicksilver Messenger Service, een West Coast-psychedelicagitarenband uit de eindjaren ’60, waarmee ze overigens jarenlang intensief contacten hebben onderhouden. Een andere Amerikaanse groep die de Man’nelieden erg aansprak was The Grateful Dead en dan wel in hun beginperiode. Wat ze aan die groep overgehouden hebben, waren de evenzo langdurig (lees: langdradig) uitgesponnen gitaarsolo’s die ze tijdens hun concerten te beste gaven. Stilaan heb ik de indruk gekregen dat de groep Man voor het brede publiek in Nederland niet zoveel betekenis in de wacht heeft weten te slepen, maar in de eigen regio’s van Wales, Engeland en zeer beslist ook in Duitsland, juist des te méér.

 

Eénmaal Zeeuws


Op zaterdag 1 augustus 1970 was de groep Man de topattractie tijdens een muziekfestival op het Molen­water in Middelburg, dat door ‘Music in the Park’ was georganiseerd. Het was een gedenkwaardig concert en wel in twee opzichten: gitarist Deke Leonard bleek tijdens de symfonische muziek­prelude van «The Storm» wonderwel in staat om uit zijn gitaar fraaie klank­imitaties te halen van krijsende meeuwen, hetzij boven land of aan de omslaande branding van de zee, of anders wel op een plek niet ver van de Zeeuwse kust vandaan. Daarmee wist de gitarist het aanwezige pu­bliek zeer goed voor zich te winnen. De (toen) 15-jarige Mid­­­del­burger André van Eenen­naam zat in het gras en luisterde. Hij herinnert zich die klank­pas­sa­ges van «The Storm» maar al te intensief: “Het was de elektronica in de muziek die op die manier steeds meer begon te evo­lueren. Dat was ook wat ik bij rock­groep Man hoorde in de muziek­tent aan het Mid­del­burgse Molen­water. De gita­rist deed als intro van een muziek­num­mer het geluid na van een meeuw op zijn gitaar! Prachtig! Ik ben  nòg onder de indruk, nu ik er alleen maar aan terugdenk.”13

Wie de groep dan weer niet voor zich won, waren de nachtverplegers en de zieken in het Middelburgse Gasthuis, dat tegen het festivalterrein aanlag. Het optreden liet ‘audiosporen’ na op de stadsbevolking binnen de directe omgeving. Feitelijk kregen zij een oorverdovend luid concert vijf kwartier lang ongewild in de maag gesplitst. De groep speelde die zaterdag tot iets over twaal­ven middernacht. Op het Middelburgse politiebureau kwamen die avond der­tien afzonderlijke klach­ten binnen over geluidshinder, en het lijst­je zou spoedig naar de vergadertafel van bur­ge­meester & wet­houders van Middelburg worden doorge­speeld, maar het was wel zomervakantietijd. De belangrijkste kla­ger die avond was geneesheer-directeur C.G. Kroes van het Mid­del­burgse Gas­­t­­huis, die - zogauw hij een telefoontje had ontvangen van een verontruste zuster - actie begon te ondernemen. Hij is naar het festivalterrein toege­lopen om nader poolshoogte te nemen. De zieken­huis­directeur stond op het punt om het festivalterrein de rug toe te keren, toen het gitaargeluid van Man los­barstte. Dat zal om 23.00 uur geweest zijn. De geluids­hinder voor de komende vijf kwartier werd als meest bezwaarlijk ervaren op de afde­lingen ‘Klasse’, Chirurgie’ en ‘Interne Afdeling’, zodanig sterk zelfs dat het nacht­personeel al was begonnen voorbereidingen te treffen. om, na overleg met Kroes, de verpleegden zo snel mogelijk naar een rustigere vleugel van het hospitaal te evacu­eren. Maar op zondagochtend 0.15 uur werd duidelijk dat die verhuizing binnenshuis niet door hoefde te gaan.

 

 

 

*) Later kwam ik in de gelegenheid om een langere versie
van «Erotica» te horen van rond de 8 minuten tijdsduur.
Excellente muziek wederom, maar geen zangeresje erbij.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zangeresje er wel bij
miste, wat toch ook niet vreemd is.

 

Dit schrijversonderwerp werd ontleend aan
het hoofdstuk ‘Van een groot lawijt’, afkomstig
uit het boek ‘Eens de Jonge Zeeuws’, Phons Bakx,
2022, Deel 2, pag. 983-993

 

Indien u wilt reageren:
phonsbakx@gmail.com

 

 

Noten



 

 


       

 

 

MEER SCHRIJFONDERWERPEN
(allemaal onderling verbonden)

VOOR MEER SCHRIJVERSONDERWERPEN KLIK HIER