Schrijversonderwerp 5
: 2 juni 2023
door Phons Bakx |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik was 25 jaar toen ik een
treinkaart voor een week lang reizen door Nederland námaakte. Van leeftijdgenoten
uit de twee grootste Walcherse steden had ik gehoord dat er geld te besparen
viel, als je een gebruikte oranje weekkaart van tachtig gulden door een
volledig gelijkende nieuwe kaart verving, die de geldigheid bezat van één
enkele reisdag. Je was dan heel wat goedkoper uit. Alles wat je moest doen,
was het datumvenster van beide oranje treinkaarten uitsnijden, en het
datumvenster van de dagkaart overbrengen naar het vrijkomende datumvenster
van de weekkaart. Oranje treinkaarten werden in de jaren ‘80 nog aan de ns-loketten verkocht, maar niet lang
daarna zouden ze door nieuwe ontwerpen worden vervangen. Maar in de tijd
waarover ik nu spreek, lag de mogelijkheid nog open om die oranje kaarten
te vervalsen door ze te verwisselen op de manier die ik reeds aangaf. Je
moest van tevoren wel nauwkeurig plannen op welke dag(en) je wilde reizen,
zodat je zo’n dagkaart wel met het oog op de juiste toekomstige datum kon
aanschaffen. Op deze manier kwam de vervalsing het beste tot zijn recht. Maar
ik zag dat er vrij veel prutswerk met plakband mee gepaard ging. Bovendien
moest iemand voor zichzelf ook het vertrouwen goed zien te behouden, om met
zo’n bewerkte kaart toch geloofwaardig het spoor op te kunnen. Een en ander
bekijkend vond ik dit gesleutel en gestoei met een scheermesje en plakband
helemaal niet aantrekkelijk om het zo uit te voeren. Het kwam niet
waardig genoeg op me over om op zo’n manier met dit eindresultaat op pad
te moeten gaan. Al die tijd voordien had ik me ruimschoots bezig gehouden als
beeldend kunstenaar – want dat wilde ik namelijk worden - en allicht daardoor hield ik op dit soort
praktijken juist een andere visie erop na. Daarbij was ik zijdelings ook
geïnteresseerd in de druktechniek en het grafische vak en het grafische
ontwerp van de oranje ns-weekkaart
viel daar onder. Daarom kon volgens mij, een vervalsing als ‘ars simulata’
zoveel fraaier worden gemaakt, en er ook heel wat authentieker uitzien. |
|
|
De unieke weekkaart, oorspronkelijk
in ballpoint, blijken na al die
jaren lichtelijk te zijn verschoten (coll. Ph. Bakx) |
In de eerste week van augustus
1981 lag er voor mij een korte reisvakantie in het verschiet naar Vlieland.
Ik was uitgenodigd om een paar dagen naar dat waddeneiland te komen, mits
ik het traject Middelburg-Harlingen eerst per trein aflegde, om daarna de
veerboot in Harlingen naar Oost-Vlieland te nemen. Vooraf had ik besloten
om een gebruikte weekkaart van de Nederlandse Spoorwegen in zijn geheel
en op ware grootte en op wit kartonpapier na te maken. Een forse
werkopdracht die ik mezelf oplegde. Het reizen op oranje treinkaarten
ging vergezeld van een geldige identiteitskaart met pasfoto. Voor mij gold
het nummer BG 6430 . Ik wilde de weekkaart graag zodanig maken dat niemand
hem van echt zou kunnen onderscheiden, althans niet op het eerste
gezicht. Maar dat was makkelijker gedacht dan gedaan! Dit streven stond voorop
omwille onderweg niet in de kraag te worden gegrepen. Maar om een kopie
helemaal exact zo na te maken, zoals een kaart zich precies aan het oog
presenteert, was eigenlijk niet mijn werkstijl. Een of meer kleine afwijkingen
zouden het ontwerp alleszins meer maken tot een kunstenaarsprodukt vanuit
een eigen unieke hand. Naarmate de voltooiing van de kaart naderde, vond ik
het maken van een exacte kopie eigenlijk steeds minder belangrijk worden.
Met de minuut groeide het vertrouwen dat ik met deze kaart er goed doorheen
zou komen. Mijn nabootsing verdiende het om op zijn minst een ‘ludiek rafelrandje’
te krijgen. Op de afbeelding bij deze tekst valt voor de kijker nog wel een
en ander na te gaan. |
|
Er is duidelijk te zien dat ik zoveel
mogelijk met zwarte mecanorma-wrijfletters
heb willen werken in zover ik de juiste typografieën in huis had. Ik had al
een flinke stapel verzameld (en na 42 jaar heb ik ze nog steeds!), omdat ik me vaak bezighield met het
ontwerpen van illustraties voor briefhoofden, notablokjes, visitekaartjes,
boekpagina’s en dergelijke, maar ook voor zelf uitgedachte zwart-wit
pentekeningen. Misschien onnodig om mensen er
aan te herinneren dat het kaartoppervlak fel oranje van kleur was. In dat
fel gekleurde kaartoppervlak moesten drie langwerpige venstertjes in
wit worden uitgespaard. In alle drie witte venstertjes van mijn voorbeeld
stond in kleine oranje letters gedrukt, steeds herhaald, naast en onder
elkaar: nederlandse spoorwegen. Dat werkje moest ik strikt met een kroontjespen
en ecoline zien te klaren, want ik had geen oranje wrijfletters. Doordat
ik ecoline gebruikte, mocht de weekkaart tijdens de treinreis ook onder
geen beding nat worden, want
ecoline-inkt was namelijk niet watervast. |
|
|
Typografische details Ik weet me te
herinneren dat tijdens
het maken van de weekkaart, er een soort ballorigheid in me ontstond. Iets
van: ach, het kan me ook niet zoveel schelen.
Want ondanks de correcte, strakke vorderingen van het unieke exemplaar, wilde ik mezelf al helemaal
niet meer houden aan de strakke herhalingen van het schrijfwerk met de
kroontjespen en de oranje inkt. Wat was het gevolg? In oranje ecoline
schreef ik willekeurig naast en onder elkaar: nederlandse spoorwegen
belgische spoorwegen noorse
spoorwegen zweedse spoorwegen deense spoorwegen duitse spoorwegen en ga zo maar door, zowat heel het
Europacontinent af. De zekerheid aan mijn kant bleef staande dat ik hierdoor
echt niet door de mand zou vallen, want al de zwarte letters die er alsnog
overheen moesten worden neergezet, trokken toch altijd eerst alle aandacht
van de lezer naar zich toe. Iemand moest wel heel erg goed op de onderliggende
oranje typografieën letten om de onregelmatigheden in de drie venstertjes
op te merken. Rechts, direct onder het grote
datumvenster, ontstond uit mijn handen een gitzwarte cijfercode die ik er
zorgwekkend schommelig en onevenwichtig uit vond zien. Daar was ik dan weer
wel huiverig voor. Die heb ik dan ook vrij lang zitten corrigeren totdat die
cijfers voor het oog iets strakker in hun rondingen werden. Ja, hierop – zo
vulde ik dat ter plekke gevoelsmatig in - zou ik kunnen worden gepakt. Als
iemand zich iets langer dan nodig op de vormgeving van die zwarte cijfercode
zou concentreren, dan zou die beslist doorkrijgen dat er iets wiebeligs met
die cijfers aan de hand was (en hoogstwaarschijnlijk
ook met de hele treinkaart). De grootogende datum ¬7¬AUG 81 zette ik neer met de streken van
een puntig penseel in een ietwat vaalgrijze tint. Deze datum moest sterk
gelijken alsof-ie in één mechanische beweging door een rubberen stempel
erop neer was gestampt. De begindatum ‘01.08.81’ moest
goed lijken vanwege zijn violetblauwe drukinktinslag met de juiste datum.
Ik was trots op de geslaagde nabootsing van de mechanische violetblauwe
drukinktinslag bij het in te vullen geldbedrag ‘- 80.00 De echtheid kwam zeer goed tot uiting
doordat het geldbedrag zo authentiek mechanisch met één klap net iets
buiten de kaderlijnen van het prijsvenstertje was ‘ingeslagen’. Mooier en
echter dan dat kon volgens mij niet. Dat maakt zo’n kaart helemaal af. Het
onderste venster verdeeld in zeven blokjes was gewoon een kwestie van strak
lijntrekken en het met een blauwe balpen invullen van de code BG 6430
die op mijn treinpas vermeld stond. Als de achterkant van de kaart
zou worden geïnspecteerd, dan was ik wel direct de pineut, want in mijn
geval was er enkel maar een blanco achterzijde
te zien met een paar getekende inktkrabbeltjes, wat zeker niet het geval was
bij de authentieke ns-weekkaart. Ik heb met het reizen op deze
kaart mezelf tachtig gulden cadeau gedaan. Maar het ging me allang niet meer
om het geld. Het ging om het maken, de kunst
en de lust van het nàmaken. Ik besloot om op deze reis mezelf een extra aan
burgerlijke netheid toe te kennen, waar het mijn persoonlijke verschijning
betrof. Speciaal voor de heenreis naar Harlingen, maar later die week ook weer terug,
droeg ik een crèmekleurig overhemd gedecoreerd met een groenkleurige
plastron, waarbij ik een onopvallend colbertje droeg. Ja, die aankleding
hoorde eveneens bij deze vervalsingsactie. Ik zag er een beetje uit als een
heertje, of was het soms meer – zoals men bij Interpol placht te zeggen - een
‘gentleman boef’? Ook al was ik het niet gewend,
dit treinuitje verdiende dit soort aangepaste aankleding wel. De serene rust
van een treinreis over lange afstand die over me heen kwam, werd tijdens die
reis natuurlijk flink verstoord doordat er een conducteur langskwam, die -
niet meer dan dat - mijn kaart even wilde inzien. Ik herinner me dat het
allemaal mannen waren, geen vrouwen. En waarover zou ik me in hemelsnaam raar
moeten voelen? De man deed gewoon zijn werk. Ik liet hem mijn kaart zien.
Overigens waren die conducteurs wel mijn kijkpubliek waarvoor ik die kaart
speciaal had gemaakt, en eigenlijk voor niemand anders. Daarom zou de
treinkaart later als kunstwerkje aan de muur de titel meekrijgen: «Langs Zeven Conducteurs». Volgens mijn telling is het met
deze heen-en-weer reis door Nederland over twee afzonderlijke reisdagen, Ik moet toegeven dat ik tijdens
mijn reis nu en dan wel mijn eigenzinnige spitsvondigheden als kunstenaar
vervloekte. Dat schijnt bij een goed
uitgevoerd vak eenmaal te horen. Als mondharpspeler deed ik dat later ook,
als ik op de bühne voor een publiek stond. Onwennige nervositeit laat zich
wel vaker op die manier vertalen. Mijn laatste
reisdag
mogen zien. Hij bekeek mijn
kaart met mijn pas en keurde alles goed. Er werd in die tijd op dit soort
kaarten niet geknipt of extra gestempeld. En de kaart
zat ook in een plastic hoesje verpakt. Natuurlijk had die laatste conducteur
voor mij direct mogen doorlopen, maar
dat deed hij niet. Hij stapte eerst wat achteruit en kwam nogmaals op me af.
Terwijl hij nog eens op mijn kaart wees, zei
hij dat mijn weekkaart morgen (8 augustus) niet meer geldig zou zijn. Iets
om zomaar |
|
De bijhorende
reispas met pasfoto uit 1980 |
Later gaf ik in Middelburg graag
enig gerucht aan mijn geslaagde clandestiene onderneming, waardoor het ook met
enige reuring onder mijn leeftijdgenoten en anderen opleefde. Ik kreeg
bestellingen aan mijn kraam, want iedereen wilde voor weinig geld graag
eens een week door Nederland reizen. Daartoe bleek ik kennelijk een
optimale gelegenheid te bieden. En dan bemerkte ik wel dat het valsmuntertje
in mij het niet heeft willen winnen van de ludicus, en ik verkocht iedereen
die bij me bestelde, een vriendelijk en liefdevol ‘nee’ met gratis glimlach
erbij. Aan zoiets valt gewoonweg niet te beginnen. En zodoende kon ik deze
treinreis ook blijvend herinneren als een leuk en uniek avontuur, maar wel
met een emotionele spanning waarop ik niet zit te wachten. Ik hou er gewoon
niet van en daarom heb ik ook nooit meer zo’n tweede kaart nagemaakt. |
Onverwacht staartje Ongeveer twee jaar ná deze reis
verbleef ik op een avond op een feestje in Amsterdam-West, naar ik meen in
de Planciusstraat. Op dat feestje
ging onverwachts het gerucht rond over mijn zelfgemaakte treinkaart. Waarom
speciaal dan en daar? Omdat er namelijk twee jonge ns-conducteurs en één ns-lokettiste
op dat feestje aanwezig waren, die door de huisbewoners attent op mijn ns-tekenhandwerkje waren gemaakt. En
dat niet alleen, de tekenaar was zelf in huis. Ik dacht ook dat er een dun
kunstboekje in huis aanwezig was, waarin een aantal van mijn tekeningen en
schilderijen afgebeeld stond, waaronder in zwart-wit ook mijn treinkaart. Ik
werd voorgesteld aan enkele ns-medewerkers
die dit soort grappen erg konden
waarderen en dit ook verdroegen. De aanwezige lokettiste nodigde me
vanwege die treinkaart zelfs uit om de eerstvolgende dag, voordat ik naar
Zeeland afreisde, eerst even langs haar loket op het Centraal Station te komen, wat ik uit een soort
beleefdheid ook gedaan heb. Daar overhandigde ze me een circulaire met de
nieuwe tarieven, tabellen en al
dergelijke. «Da’s handig voor je…», zo zei ze me, «in verband met je
eerstvolgende treinkaart.» |
LANGS ZEVEN CONDUCTEURS werd als afzonderlijk
hoofdstuk gepubliceerd Tekst gelezen en je wilt een reactie
geven…, graag |
MEER SCHRIJFONDERWERPEN
(allemaal onderling verbonden)
VOOR MEER
SCHRIJVERSONDERWERPEN KLIK HIER